فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان. چند گزارش کارگری

چند گزارش کارگری

گزارش اول :

از کارگران بازنشسته ایران کنف

– حدود ۶۰ نفر از کارگران بازنشسته ایران کنف که حدود دو سال از بازنشستگی آنها می گذرد هنوز نتوانسته اند حق السعی و مفاصی حساب خود را دریافت کنند.

– هر یک از این کارگران بین بیست تا سی میلیون تومان از کارفرما طلبکارهستند. کارگران حاضر شدند نفری هفت میلیون تومان بگیرند ولی کارفرمای ضد کارگر عطااله صدر رفیع تمکین نمی کند و وعده ی سرخرمن می دهد.

– کارگران تلاش می کنند ۵ هکتار از زمین کارخانه را فروخته و از این طریق تسویه حساب نمایند.

– در مناقصه اول که چندی پیش برگزار شد قیمت مناسبی داده نشد مناقصه به مرحله ی دوم کشانده شد.

– لازم به ذکرست که حاجی نوید بزرگترین مالک مرغداریهای گیلان در گذشته ۴ هکتار زمین کارخانه را به مبلغ ۱۰۰/۱ میلیون خرید و اطرافش را دیوار چینی کرده ست.

– گفتنی ست تأمین اجتماعی و بانک صنعت و معدن هر یک حدود ۲ میلیارد تومان از کارفرما طلبکار هستند.

– کارگران معترض می گویند آیا با حقوق ۶۹۰ هزار تومانی بازنشستگی می توان زندگی کرد؟ آنهم با سابقه ی کار بالا سی سال!

عطااله صدر رفیع استاد دانشگاه آزاد و از دوستان نوبخت معاون ریاست جمهوری می باشد. جالب ست وکیل کارگران که از شاگردان سابق صدر رفیع بوده دست به سازش با متشاکی زده و حق استاد شاگردی را با خیانت به منافع کارگران به جا آورده ست.

– کارگران دو نماینده دارند که بر غم پیشنهاد کارگران برای تجمع در مقابل “استانداری” یا “تأمین اجتماعی” معتقد به ادامه ی شکایت از طریق راههای حقوقی و قانونی می باشند.

– کارگران اعلام کردند در صورت فروخته نشدن زمین کارخانه آنها بطور قانونی اقدام به انحلال کارخانه می کنند. کارخانه در حال حاضر تعطیل می باشد.

– در ضمن ۱۲ کارگری که بیش از دو سال پیش اخراج شده و ده ماه بیمه بیکار دریافت کرده بودند همچنان جویای کار می باشند.

گزارش دوم :

اخراج کارگران ایران تالک

گزارش دوم – حدود یکماه پیش ۵۳ نفر از ۹۰ کارگر قرارداد موقت کارخانه ایران تالک در شهر صنعتی رشت اخراج شدند. کارفرما علت اخراج را نداشتن مواد اولیه اعلام کرد. لازم به ذکرست که این کارخانه تولید کننده قوطی های کنسرو می باشد.

گزارش سوم:

کارگران خدمات شهری شهر باران

– به رغم تجمع کارگران در مقابل ساختمان شهرداری رشت که چند ماه پیش اتفاق افتاد. وضعیت کارگران هنوز تغییری نکرده ، و از دستمزد اندک کارگران به بهانه های مختلف به عنوان جریمه از صد هزار تومان تا دویست هزار تومان کسر می شود.

– عامل این کسر حقوق و جریمه فردی ضد کارگر بنام شریفی ست که رئیس سازمان پسماند رشت می باشد. در ضمن در منطقه یک شهرداری که شامل خیابانهای سعدی و گلسار و پشت فرودگاه و … می باشد فردی بنام بهروزی که سرکارگر کارگران می باشد همواره اقدام به آزار و اذیت کارگران کرده و گزارشهای جعلی علیه کارکرد کارگران می دهد او مورد تنفر کارگران می باشد اخیراً بر علیه وی کارگران به شهرداری مرکز طوماری جمع کرده و شکایت کرده اند. لازم به ذکرست کارگران شهر باران همگی قرارداد موقت بوده و هنوز بعد از دی ماه ۹۲ قرارداد جدیدی با آنها بسته نشده دستمزدهایشان کف دستمزد اعلامی توسط وزارت کار (تو بخوان وزارت سرمایه) می باشد. در این میان نوری رئیس سد معبر و نوچه هایش همچنان در خیابانهای رشت جهت ایجاد مزاحمت دستفروشان جولان میدهند.

گزارش چهارم:

شرکت پروژه ای متاراه اخراج و سرگردانی کارگران

­ – این شرکت خصوصی بوده در حدود ۸ ماه پیش ، بیش از ۱۲۰ کارگر خود را اخراج کرد. شرکت متعلق به دو برادران مشهدی به نامهای مجید و حمید سرمه می باشد.

– از باقیمانده کارگران در حال حاضر حدود ۲۰ کارگر که مهندس و تکنسین می باشند همچنان بلاتکلیف می باشند.

– شرکت پیمانکار اداره راه در ساخت مسیر راه آهن ازشاه عباسی تا جیرده بوده به کارگران اعلام کرده می توانید شکایت کنید اما اگر شکایت نکنید در صورت راه اندازی پروژه می توانید بر سرکارتان باز گردید کارگران هم در این میان سرگردان مانده اند.

– جالب اینکه ، کارگران و حتی مهندسان و تکنسینهای شرکت فاقد قرارداد می باشند. و همگی روزمزد هستند و در پایان هر سال خبری از مفاصی حساب و خرید سنوات نبود.

– البته گفتنی ست که در پایان سال ۹۲ با کارگران بصورت صوری قراردادی نوشته شده که هیچ اعتبار حقوقی ندارد.

– در مورد اخراج کارگران در انتهای سال ۹۲ به آنها گفته شد که بروید بعد از عید بیایید کارگران دو بار بعد از ۱۳ فروردین و ۲۷ فروردین به شرکت مراجعه کردند که به آنها گفته شد فعلاً به مرخصی بدون حقوق بروید.

– کافی ست بدانید این شرکت در مناطق تربت جام ، تربت حیدریه و ساوه تا سال گذشته فعال بوده که به ترتیب پروژه های این مناطق تعطیل و کارگران اخراج شدند و آخرین پروژه ای که از کار ایستاد همین پروژه گیلان بود.

– بنا به ادعای کارفرمایان – برادران سرمه – شرکت در مجموع ۹ میلیارد تومان از اداره ی راه طلبکارست که ۳ میلیارد آن در منطقه گیلان می باشد. وی مطالبات خود را ناشی از عدم اجرای کریدور شمال و جنوب در منطقه شرق ایران می داند.

– سوال ما “فعالان کارگری ضد سرمایه داری” چه کسی پاسخگوی این رکود اقتصادی و رشد بیکاری و فقرست طبق کدام حسابداری ملی GDP وGNP و افزایش فیزیکی و ارزشی تولید و ضریب فزاینده مخارج سرمایه گذاری و میل نهایی به مصرف و میل نهایی پس انداز و مدل رگرسیون اقتصادی؟

– دولت و حاکمیت سرمایه سالار اسلامی فریبکارانه از رشد اقتصادی نقطه به نقطه ی حدود (۶/۳-۴ ) درصد نام می برد در حالیکه کاسه ی گدایی در مذاکرات هسته ای بدست گرفته و همچنان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی مردمان زحمتکش و مزدبگیر در بانکهای کشورهای سرمایه داری آمریکایی و اروپایی وآسیایی بلوکه شده و صدها میلیارد دلار توسط دولت احمدی نژاد حیف و میل شده؟

راستی چه کسی و چه نهادی بطور حقیقی و حقوقی پاسخگو می باشد؟

“فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان”

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.