صبحت های تکان دهنده یک کارگر پالایشگاه خمینی

آنچه که اېن روزها برسرکارگران پالاېشگاه خمېنې مې آېد نمونه اې اسٺ از خروار:
” وقتی ناشتا هستم خون بالا می‌آورم، بیشتر وقت‌ها ریه‌ام می‌سوزد و سردرد شدید دارم». این جملات را «ابوالفضل خسروی»، یکی از کارگران مصدوم پالایشگاه امام خمینی شازند در توصیف حال این روزهایش می‌گوید. پس از وقوع سه حادثه پیاپی در هنگام تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند که به کشته شدن چهار کارگر انجامید، این کارگر پالایشگاه از وقوع حادثه دیگری برای خود در روز پنجم اردیبهشت و پیش از حوادث مرگ‌بار بعدی خبر داد. او معتقد است اگر حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاد علت‌یابی و با مقصرانش برخورد می‌شد، همکارانش اینک زنده بودند.این کارگر پیمانی مېگوېد «من بومی این منطقه هستم، ساکن روستای خط سفلی در نزدیکی پالایشگاه شازند. امسال اولین باری بود که برای دوره ۴۵ روزه اورهال ]تعمیرات اساسی[ استخدام شدم. ۸روز کار کرده بودم که دچار این حادثه شدم. مرا به عنوان کارگر ساده استخدام کرده بودند، اما می‌خواستند وارد راکتور شوم. نه راهنمایی‌ام می‌کردند، نه آموزش دیده بودم و نه تخصص این کار را داشتم.»
این کارگر فصلی درباره نوع مواجهه کارفرما و پیمانکار با هزینه‌های درمانش گفت «همه هزینه‌ها را تاکنون از جیب خودم پرداخت کرده‌ام. پیمانکار (شرکت پتروسازان) و پالایشگاه نه تنها حاضر نیستند این هزینه‌ها را پرداخت کنند که دستمزد روزهایی که در پالایشگاه مشغول به کار بودم را هم گرو نگه‌ داشته‌اند. پیمانکار می‌گوید ابتدا باید رضایت بدهم تا بعد حق و حقوقم را پرداخت کند. وقتی هم به مدیرعامل پالایشگاه شکایت می‌برم می‌گوید این قضیه به پیمانکار مربوط است.» اینگونه است که کارگران را بین پیمانکاران و مدیران عامل و مقامات دولت پاسکاری میکنند و حقش را نمیدهند.
علاوه بر این، حداقل دو حادثه دیگر به ترتیب در نیمه شب ۷ اردیبهشت و روز ۱۵ اردیبهشت در پالایشگاه شازند به وقوع پیوست که این حوادث نیز به مرگ یک کارگر و مصدومیت ده‌ها کارگر دیگر منجر شد.
فرماندار شازند یک هفته پس از وقوع آخرین حادثه مرگبار در پالایشگاه شازند از شناسایی ۱۳ قصور کارفرما و پیمانکار در این حوادث خبر داد.
بدین ترتیب محیط های کار به قتلگاه کارگران تبدیل شده است و عاملان آن راست راست راه میروند. در این میان کارگران هستند که قربانی سودجویی سرمایه داران میشوند.
کارگران به این موضوع اعتراض دارند. اعتراض به نا امنی محیط کار یکی از موضوعات اعتراضات کارگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.