فعالان کارگری ضد سرمایه داری گیلان: چندگزارش کارگری و اجتماعی

با تأخیر به دلایلی! “سرمایه داری از افشاگری وحشت دارد”

گزارش اول- کارگران بازنشسته ایران کنف و سرگردانی

  • ۵۵ نفر از کارگران بازنشسته این کارخانه تعطیل پس از دو سال هنوز مفاصی حساب- خرید خدمت سنوات- خود را دریافت نکرده اند. هریک از این کارگران حداقل نفری ۷ میلیون طلب دارند. قرار شده بود که با فروش سه و نیم هکتار از ۵ هکتار زمین باقیمانده نسبت به مطالبات کارگران بازنشسته اقدام شود که علیرغم شکایت به دادگاه سنگر و کارشکنی دادگاه شعبه ی ۴ پس از سه سال در این مورد اقدامی نشده است. لازم به ذکر است که ۵/۳ هکتار مزبور در مناقصه توسط خانم ثروتمند تبریزی با ما به التفاوت ۷۵ میلیون بیشتر از حاجی نوید دیگر متقاضی به مبلغ ۵/۳ میلیارد تومان خریداری شده و حدود ده درصد مبلغ کل آن معادل ۳۶۶ میلیون تومان هم واریز شد اما حاجی نوید بزرگترین سرمایه دار بخش مرغداری گیلان از طریق دو وکیل خود اقدام به کارشکنی کرده است. لازم به ذکر است از این مبلغ ۵/۳ میلیاردی ۵/۱ میلیارد به بانک صنعت و معدن و یک میلیارد هم به تأمین اجتماعی می بایست پرداخت شود.

البته عطااله صدر رفیع کارفرما و مالک خصوصی کارخانه پشت دست به کارشکنی در انجام معامله مشغول و در این میان کارگران باز نشسته همچنان سرگردان در راهروهای دادگاه های ضد کارگری می باشند.

گزارش دوم- بی خبری ما از کارگران بازنشسته پوشش

  • ۳۱ کارگر پوشش که پس از بازنشستگی در سال گذشته- ۹۳- پس از بارها تجمع در مقابل تأمین اجتماعی گلسار رشت- که گزارشات آن را خوانده و شنیده اید- علیرغم تلاش فعالان کارگری برای تماس با آنان، هیچ خبری از نتیجه پی گیری های این کارگران و مطالباتشان پس از تذکرات مأموران اطلاعاتی به آنان نداریم و…

گزارش سوم

  • تجمع کارگران بازنشسته در ابتدای آبان ۱۳۹۴ در مقابل ساختمان تأمین اجتماعی سبزه میدان رشت.

حدود هزار نفر از کارگران بازنشسته باتوجه به تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگی شان در هفته ی اول آبان ماه در مقابل ساختمان تأمین اجتماعی سبزه میدان تجمع کردند این تجمع پس از ساعات اداری نیز ادامه داشت که با حضور مأموران انتظامی و اطلاعات پراکنده شدند.  و اینکه در نیمه ی آبانماه با اعلام پرداخت وام به بازنشستگان مجدداً در اداره مذکور و سایر شعبات دیگر تأمین اجتماعی تجمع کردند و در نهایت متوجه شدند که به شعبه ها دستور داده شده که هر شعبه ای فقط به ۲۰ نفر از کارگران بازنشسته وام بین ۳-۵ میلیون تومان پرداخت می شود آن هم با اختصاص ۸۰ میلیاردی اعتباری این وامها.

لازم به ذکر است برخورد زننده بعضی از کارمندان با درخواست کارگران برای وام مورد اعتراض قرار گرفت که طبق معمول حضور نیروهای انتظامی و عوامل سرکوب سرمایه منجر به پراکنده ساختن کارگران گردید.

گزارش چهارم- کشته شدن چهارتن از فرزندان کارگر در کمپ لیبرتی سازمان ملل در عراق

  • شب جمعه هفتم آبان با حمله ای ددمنشانه توسط عوامل جمهوری اسلامی با شلیک بیش از ۶۰ موشک کاتیوشا حدود ۲۴ نفر از افراد سازمان مجاهدین کشته شدند- اینان که در کمپ لیبرتی زیر نظر سازمان ملل در عراق بسر می بردند تا به کشورهای مختلف بروند و تحت حمایت سازمان ملل قرار داشتند، کشته شدند.
  • دربین کشته شدگان ۴ نفر از فرزندان کارگر گیلانی وجود داشتند که در مسیر مبارزه سیاسی خود با حاکمیت پان اسلامیت سرمایه داری- جمهوری اسلامی- به سازمان مجاهدین پیوسته بودند. که یادشان گرامی باد. لازم به ذکر است که نقد ما به شیوه میلیتانت این سازمان و اشتباهاتش محفوظ می باشد و در این مورد شما را به کتاب- میلیتانت خلقی مجاهدین نوشته ناصر پایدار ارجاع می دهیم.

گزارش پنجم- شهردار وحشی رشت- دکتر ثابت مقدم

  • بیش از چند ماه است که ثابت قدم (باند قالیباف شهردار تهران) با توصیه قربانی امام جمعه ی دله دزد و مفت خواره و نماینده ولایت سرمایه داری گیلان، شهردار رشت گردید. ثابت قدم در ابتدا با بسیج نیروهای سد معبر به موازات همپا لگیهایشان در تهران به دست فروشان حاشیه خیابانها یورش برده و علیرغم مقاومتهای دست فروشان با تهدید و کتک کاری و با حضور نیروهای انتظامی و دستگیری تنی چند از آنان مانع کسب و کارشان گردید که هنوز این پروژه پاکسازی مردمان زحمتکش دست فروش از هستی معاش شان به قوت خود ادامه دارد. در ضمن ثابت قدم با طرح فریبکارانه ی پیاده راه سازی در مرکز شهر رشت و نرده کشی در بعضی از خیابانها و همچنین تخریب خیابان در حدفاصل ایستگاه “لوان تور” تا دهنه ی استادسرا مرکز رشت را تبدیل به باتلاقی از گل و چل و سنگ و آجر و موزائیک کرد که با کوچکترین بارش باران تماشایی است.
  • آن هم علیرغم مخالفتی که کارشناسان شهرداری در رشت با وی کردند وی به همین بهانه با هدف “هاپولی کردن” بودجه ۴۸۰ میلیاردی شهرداری رشت از یکسو به در اوردن گنجینه و آثار باستانی و کوزه های پر از سکه ی طلا از زیرخاک در میدان شهرداری پرداخت. و برای فریب مردم رشت بنرهایی از فرهیختگان رشت را به عنوان پرده استتار بکار برد. که در نهایت به استفاده از تصاویر پاسداران سرمایه پرداخت که مورد بی اعتنایی و نیش تیغ معترضان قرار گرفت. حاصل این طرح عمرانی ناتمام تاکنون آسیب های فیزیکی عابران مانند کودکان، پیرمردان و پیرزنان به دلیل چاله چوله های ایجاد شده نه در خیابان بلکه پیاده روها و نثار دشنام به  شهرداری و شهردار تا کنون بوده لازم به ذکر است که حدود دو سال پیش نیز در خیابان علم الهدی منتهی به  میدان شهرداری رشت نیز به بهانه پیاده راه سازی در حفاری به دو اتاق پر از خمره های سکه دست یافتند که فقط ۴ میلیارد تومان سهم قربانی نماینده ولایت سرمایه در گیلان گردید. البته ثابت قدم موزاییک مورد مصرفش را از کارخانه ای در اصفهان متعلق به قالیباف بنام “آگنس” و موزاییک”میبد” وارد می کند که هر متر مربع آن بدون هزینه حمل و نقل- صدو هشتاد هزار تومان می باشدو از نظر کارشناسان شهرداری مناسب آب و هوای رشت نیست. در ضمن در هنگام حفاری در دهنه خیابان رشتیان منتهی به چمارسرا برای ساخت پل هوایی نیز یک دفینه گنج از سکه های طلا و مصنوعات قدیمی بدست آمد- در مورد آثار باستانی کشف شده نه تنها به تلگرام ها می توانید مراجعه کنید حتی همزمان روزنامه همشهری نیز بدان اشاره کرده بود- راستی چه کسی پاسخگوی این غارت آثار باستانی و اموال عمومی توسط شهرداری- سازمان زیر چارت ولایت فقیه- می باشد؟

گزارش ششم- مطالبات معوقه کارگران خدمات شهرداری رشت.

  • – مدتهاست که کارگران خدمات شهرداری دستمزد ماهیانه خود را با تأخیر یکماه و نیم دریافت می کنند. بطور مثال دستمزد آبانماه را نیمه اول دیماه دریافت کرده اند در ضمن شرکتهای خدمات شهرداری از قبیل ظریفکاران شهرباران، سیمین، گسترش تابناک، سبززیور و… هنوز مفاصی حساب سالیانه سال گذشته- ۹۳- را به کارگران پرداخت نکرده اند. قابل ذکر است که به محض ۵ دقیقه دیرکرد- شیفت صبح از ساعت حدود ۴ صبح آغاز می شود. کارگران بشدت جریمه می شوند و غیبت می خورند دستمزد دریافتی کارگران حداقل مصوبه ی وزارت کار- توبخوان وزارت سرمایه- می باشد که در این میان بطور متوسط این شرکتهای خدماتی حدود چهل درصد دستمزد کارگران به عنوان دلالی و کارآفرینی ها، پولی می کنند.

گزارش هفتم- مطالبات معوقه کارگران کاشی خزر

  • کارگران کاشی خزر همانگونه که خبررسانی شده بود حدود بیستم دیماه بعلت تعویق چهار ماهه دستمزد خود در مقابل سازمان وزارت کار و تعاون تجمع کردند که به آنها قول سرخرمن داده شده جهت پرداخت مطالباتشان- فعلاً دست از تجمع بردارند. اما …

کارگران و فعالان کارگری از کارگران کاشی خزر حمایت کنید.

کارخانه کاشی خزر یکی از قدیمی ترین کارخانه های گیلان شهر صنعتی رشت است. این کارخانه نزدیک به سی و دو سال پیش احداث شده و راه اندازی خط تولید آن به تقریباً ۲۷ سال پیش بر می گردد.

کارخانه دو کارگاه مجزاء از هم است، که به کاشی خزر ۱ و ۲ نام گذاری شده است. یکی از کارگاه ها کاشی کف و دیگری کاشی دید کارگر داشته که به گفته مالکلن کارخانه به دلیل تحریم ها و رکود اقتصادی و ازدیاد بی رویه کارخانه های تولید کاشی و سرامیک دیگر نمی تواند با ظرفیت قبل خود ادامه فعالیت داشته باشد. (آخه آمار میگه در ایران ۲۷۰ کارخانه تولید کاشی و سرامیک وجود دارد) بنابراین طبق روال معمول نظامهای سرمایه داری تعدیل نیروی انسانی اولین راه حل و تنها راه حل برای گذر از بحران و تنها راه ممکن است. این کارخانه چهار ماه است که هیچ حقوقی نپرداخته و ۲۱۰نفر از پرسنل خود را اخراج نموده است. کارگران اخراجی تاکنون هیچگونه حمایتی از اداره کار نداشته و حتی موفق به دریافت بیمه بیکاری نیز نشده اند. در دیماه گذشته به دلیل فقر و تنگ دستی کارگران اخراجی اعتراضاتی صورت گرفت که واقعا در عمل هیچگونه ثمری برای آنها نداشته است نهایتاً کارفرما قول داد که در خصوص دریافت بیمه بیکاری کارگران اخراجی همکاری هایی داشته باشد تا کارگران اخراجی راحتر بتوانند از این امکان استفاده کنند. از طرفی مابقی کارگران که هنوز اخراج نشده اند از ترس اینکه اخراج شوند نه تنها جرأت هیچ گونه اعتراضی ندارند. بلکه هیچ گونه همراهی و یا حمایتی از هم طبقه ای های خود نمی کنند. آنچه این میان باید مورد توجه همه اذهان آگاه و بیدار قرار گیرد کمک مالی و وام های بلند مدتی است که گاه و بیگاه و در خفا به اینکارخانه بشکل اعتبار داده می شد. تلاش فراوان و بی ثمر برخی فعالین کارگری برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از کم و کیفیت اوضاع کارگران و خود کارخانه نیز تاکنون به جایی نرسید. اما از دور و نزدیک شنیده شده که کارخانه بعلت تعهداتی که به دولت دارد حق تعطیلی کامل کارخانه را ندارد. مالکلن کارخانه همواره و بدون هیچ نگرانی در جلسات مختلف اداره کار شرکت کرده و با صراحت اعلام می کنند که پولی ندارند تا معوقات کارگران را بپردازند.

حال نظر شما کارگران و فعالان کارگری چیست؟

گزارش هشتم- بحران و رکود همچنان در صنایع فولاد

  • حدود دو ماه است با توجه به وقفه ای که در تولید بوجود آمده بود کارخانه فولاد گیلان شروع به کار کرده است از جمله مسایلی که اتفاق افتاده بود اخراج دو هفته ای تعدادی از رانندگان تریلی ها بود که با توجه به اینکه پول بارنامه نزدشان مانده و حسابداری از قبول این پول خودداری می کرد این رانندگان در ازای دستمزد معوقه از این پول امانی دستمزد خود را برداشت کردند که به این بهانه اخراج شدند که با استارت مجدد کارخانه آنها دعوت به کار شدند.
  • در مورد فولاد امیرکبیر چندماه پیش موجی از اخراج کارگران براه افتاد آن هم به دلیل اعتراض کارگران در مورد رفتارهای مدیریت کارخانه- کارگران به عنوان اعتراض دست از کار کشیدند.
  • در مورد فولاد ذوب آهن خزر، این کارخانه با حداقل ظرفیت تولید و پرداخت بین  تا  دستمزد آن هم با تأخیرهای یک تا دو ماهه کارگران همچنان متحمل شرایط جهنمی کار هستند. این کارخانه تولید میلگرد با شماره های مختلف مشغول است. ۵۰ درصد سهام این کارخانه بازور به شرکت تعاونی برکت وابسته به سپاه تعلق گرفته است.
  • کارخانه فولاد شایان نیز با حداقل ظرفیت تولیدی و نیروی کار با آهنگ کند به تولید خود ادامه می دهد. در اعتراض با وضعیت مخاطره آمیز معیشت کارگران پاسخ سرمایه داران ورود آهن آلات و میلگرد از چین را که کمتر از قیمت و هزینه تمام شده داخلی به فروش می رود را عامل بحران تولید صنعتی خود می دانند و بس.

گزارش نهم- بی حقوقی و استثمار شدید کارگران در شرکت ” لوازم طبی ایران”

شرکت لوازم طبی ایران یک شرکت ایرانی است ودر زمینه تولید سرنگ و لوازم طبی در ایران فعالیت دارد این شرکت دارای دو کارخانه فعال یکی در گیلان شهر صنعتی رشت و دیگری در اصفهان است . دفتر مرکزی شرکت در تهران میباشد .آقای مهندس پرویز اصلانی مهر مدیرعامل شرکت و از نزدیکان به به کابینه دولت می باشد. (از آشنایان معاون اجرایی دولت اعتدال آقای محمد شریعتمداری)در سال ۹۳ این کارخانه توسط آقای شریعتمداری موردبازدید قرار گرفت و برای تقویت خط تولید و افزایش جذب نیروی کارگری مورد حمایت مالی قرار گرفت . این حمایت که به شکل وام سنگین و بلند مدت با بهره بسیار ناچیز بود .مدیریت پس از دریافت این کمک مالی اقدام به خرید ماشین آلات نو نمود و خط تولید خود را گسترش داد اما در افزایش جذب نیروی کار و بهبود اوضاع کارگرانش هیچ اقدامی تا کنون بعمل نیاورد.واحد تولیدی گیلان این شرکت حدود صدو پنجاه نفر کارگر خط تولید داشته و حدود ده نفر پرسنل اداری و مدیریتی- از بستگان کار فرما- دارد و۱۲ نفر استخدامی هستند گروه سنی بیشتر کارگران خط تولید را جوانان تحصیل کرده ۲۰تا ۳۰ سال تشکیل میدهند و عموما جنسیت آنها را زنان تشکیل می دهند. اینها را که میگویم نظرات شخص من نیست بلکه حاصل مشاهدات عینی کارگرانی است که مدتها در آنجا کار کرده و به دلیل خودرایی مدیریت از کارخانه اخراج شده اند ویا هنوز در آن کارخانه کار میکنند. اکنون فرصتی دست داد تا تجربه یکی از همین کارگران تحصیلکرده و جوان اخراجی این کارخانه را با شما خوانندگان عزیز به اشتراک بگزارم .بدیهی است نمیتوانم نام و جنسیت این کارگر را برای کسی بازگویم. اما صمیمانه از مصاحبت صادقانه ایی که با ایشان داشتم کمال تشکر و قدر دانی را دارم.

 سوال، شما چند وقت در این کارخانه کار کردید؟

با سلام وتشکر من حدود چند سال است در کارخانه لوازم طبی ایران واقع در شهرصنعتی رشت گیلان- کار می کنم.  سوال؛ میزان حقوق کارگران در این کارخانه چگونه بوده است؟

من و تمام کارگران خط تولید این کارخانه از حداقل حقوقی که اداره کار تعیین می کرد کمتر دریافت می کردیم. بطور مثال سال نود وسه حداقل حقوق ششصد و خرده ایی بود اما ما پانصد تومان دریافت می کردیم، من از کارگران باسابقه تر هم پرسیدم می گفتنند همیشه همینطور بوده.

سوال؛ میزان ساعات کار هفته کارگران این کارخانه چقدر بوده ویا هست؟

ما تمام روزهای هفته را کار می کنیم. فقط روز عاشورا و چهار روز اول عید را تعطیل می شود که چهارروز اول سال تعطیلی بدون حقوق و روز عاشورا با حقوق می باشد.

سوال؛مبلغ اضافه کاری شما چگونه محاسبه می شود؟

حقوق ماه تقسیم بر سی روز و بعد حقوق یک روز تقسیم بر هشت ساعت اکنون که حقوق یک ساعت معلوم شد ضربدر ساعات اضافه کار انجام شده میشود.

سوال؛ آیا تعطیلات رسمی را که کار می کنید براساس قانون کار محاسبه میشود؟

خیر مطابق قانون کار تعطیل کاری باید دوبل محاسبه شود و بعلاوه ۴۰درصد افزایش دستمزد شود اما در کارخانه ما چنین نمیشد و هنوز هم نمیشود.فقط هشت ساعت اضافه کاری محاسبه میشود.

سوال؛اگر کار خانه یک روز تعطیل را کار اعلام میکرد و کسی غیبت می کرد چه میشود؟

اگر اجازه میگرفت ومدیریت هم موافقت میکرد هیچی اما اگر سرخود یاید فورا اخراج میشود!

سوال؛ممکن است خواهش کنم فرمول محاسبه مبلغ اضافه کار را برایمان بنویسید؟

بله خواهش میکنم

حقوق یک ماه در سال نود وسه تقسیم بر سی روز تا میزان حقوق یک روز به دست آید.حالا حقوق یک روز تقسیم بر هشت ساعت کار روزانه تا بهای یک ساعت به دست آید

حالا فرض کنید من بیست روز و روزی یک ساعت اضافه کار کرده باشم میشود بیست ساعت .و در ضمن دو تا جمعه راهم سر کار آمده باشم خوب دوتا هشت ساعت بعلاوه بیست ساعت میشود سی و شش ساعت

۵۰۰۰۰۰÷۳۰=۱۶۶۶۶

۱۶۶۶۶÷۸=۲۰۸۳

۳۶×۲۰۸۳=۷۴۹۹

۵۰۰۰۰۰+۷۴۹۹=۵۰۷۴۹۹

البته این عدد به تومان است.

سوال؛پس ایام تعطیل کاری شما دو برابر بعلاوه ۴۰% افزایش محاسبه نمی شود؟

خیر هرگز به این روال که شما می گویید پرداختی نه بمن ونه به دیگر کارگران پرداخت نشده است. و خیلی مهمتر اگر یک روز تعطیلی رسمی را باید سر کار می آمدیم و کسی حتی با هماهنگی مدیریت نیاید سر کار آخر ماه معادل یک روز حقوق از همان پانصد هزار تومان کسر می گردد.

سوال؛یعنی شما هیچ تعطیلات رسمی نداشتید که با حقوق باشد؟

بله همینطور است فقط روز عاشورا با حقوق تعطیل بود.

سوال؛ مرخصی استعلاجی چطور ؟مرخصی استحقاقی چطور؟

دوست من ،اگر کسی مریض میشد و حتی از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی گواهی هم می آورد باز برایش غیبت محاسبه شده وآخر ماه از حقوقش معادل یک روز حقوق کسر می شود .تازه اگر این جور غیبتها دو بار تکرار شود شرکت یک طرفه قرارداد را با کارگر فسخ نموده و کارگر را اخراج می کند.

در مورد مرخصی استحقاقی که در قانون کار آمده در این کارخانه نه به کسی مرخصی با حقوقی داده شده و نه در پایان دوره هر قرارداد پولی بابت این مطالبه برحق پرداخت شده.

سوال؛ چرا در مقابل این همه بی عدالتی و ظلم و مناسبات اجتماعی حاکم بر کارگران ایران حق هرگونه اعتراض را از ما گرفته.

سوال؛ نحوه انعقاد قرارداد شما کارگران با کارخانه چگونه است؟

هر کارگر ابتدا باید سه ماه آزمایشی کار کند. سپس کارخانه اگر تمایل به ادامه همکاری داشته باشد مجدد با وی قرارداد بسته و تازه از این پس شاید حق بیمه وی را بپردازد من خودم هفت ماه کارکردم تا با خواهش و دعوا توانستم مدیریت را راضی کنم که مرا بیمه کند. در بین این صد و پنجاه کارگر خط تولید از چهار ماه الی ده ماه بودند. کسانی که پول بیمه شان را کارخانه نپرداخته بود تازه آن دوره ای هم که می پردازد همواره نصفه نیمه می پردازد.

دوم، اینکه هر کارگر همیشه یکی دوماه دستمزد از کارخانه طلب دارد و برای اینکه بتواند مطالبات خود را بگیرد اول باید برود محضر مورد نظر کارخانه و یک تعهد محضری بدهد که کلیه حق و حقوق نه تنها قرار داد قبلی که در قرارداد بعدی را هم پیش پیش گرفته است و از آن پس حق هیچگونه اعتراضی ندارد و کمال رضایت را از کارخانه دارد. خوب رفیق تو بگو ببینم چطور می شود دیگر اعتراضی کرد.

سوال؛ این دفتر اسناد (محضر مورد اعتماد کارخانه) دقیقاً کدام دفتر است؟ و دقیقاً چه چیزهایی در رضایت نامه از شما امضاء می گیرد؟

دفتر ثبت اسناد ۱۳۷۴ واقع در خیابان لاکانی شهر رشت که کارش غیرقانونی است.

همه چیزهایی که هیچ وقت به هیچ کارگری پرداخت نمی شود. مثل پاداش، بالاترین میزان حقوق، حق سنوات، پول مرخصی استحقاقی، عیدی. راستی شما چنین شرایطی را جز بربریت سرمایه داری چه می نامید؟!

 

و سخن ما

  • البته با طرح و پیشنهاد ایجاد صندوق های همیاری با حداقل حق عضویت در درون کارخانجات توسط خود کارگران در کارخانجاتی که این صندوق ها وجود ندارد از آنها خواسته و همچنان می خواهیم به کمک یکدیگر بشتابند و مطلب دیگر اینکه در تماس و حمایت از کارگران سایر کارخانجات و ایجاد یک صندوق منطقه ای از امکانات بالقوه یکدیگر استفاده کنند و در ضمن با توجه به تلاش دوستان کارگرمان در تماس گیری در جهت بازتاب شرایط معیشتی شان بی توجه نبوده و حداقل، همکاری نمایند البته با رعایت مسایل امنیتی خودشان که قدرت ما کارگران در وحدت و اتحاد و ایجاد تشکیلات شورایمان در بستر جنبش ضد سرمایه داریمان است چرا؟ زیرا قدرت اتحاد و وحدت ما کارگران علیه سرمایه داری در گذشته بارها و بارها توانسته سرمایه داری را وادار به عقب نشینی کند ما می توانیم با مراجعه به تجربه ی همزنجیرانمان درگذشته و ایجاد شوراهای “ضدسرمایه داری” در بستر جنبش مبارزاتمان به ابتکار خودمان به خواسته های طبقاتی مان برسیم زیرا چیزی برای از دست دادن نداریم.
  • فعالان کارگری ضدسرمایه داری “گیلان”

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.